اسلام تسکت

ساخت وبلاگ

آخرین مطالب

امکانات وب

عبدالرّحمن بن مسلم (یا عثمان) بن یسار بن شذوس بن جودرن از فرزندان بزرگمهر بن بختکان،‏ معروف به «ابومسلم خراسانی» در سال 100ق در اصفهان پاى به عرصه وجود نهاد و در کوفه به سن رشد رسید.[1] او در نوزده سالگى به خدمت ابراهیم امام (فرزند محمد بن علی بن عبدالله بن عباس بن عبدالمطلب‏) درآمد.[2] وى که آثار هوش و زیرکى را در او مى‏دید در احترامش کوشید و بدو پیشنهاد کرد تا نام و کنیه‏اى دیگر برگزیند، و او نام و کنیه «عبدالرحمن» و «ابومسلم» را بر خود نهاد.[3]گزارش شده است که نام پدر او پیش از آن‌که اسلام بیاورد، «بنداذ هرمز» و نام خودش «بهزادان» بود.[4]ابومسلم در سال 137ق، و در زمان خلافت منصور دوانقی(دوا اسلام تسکت...
ما را در سایت اسلام تسکت دنبال می کنید

برچسب : ابو,مسلم,خراسانی,بود؟,امام,صادقع,امام,رضاع,درباره,قیام,دیدگاهی,داشتند؟, نویسنده : کاوه محمدزادگان islamtext بازدید : 159 تاريخ : يکشنبه 29 مرداد 1396 ساعت: 1:13

عبدالغنی بن اسماعیل بن عبدالغنی، معروف به «نابلسی» عالم دینی، شاعر و اهل ادب، در سال 1050ق، در شهر دمشق به دنیا آمد.[1] هفت سال ابتدای زندگی وی در نزدیکی مسجد جامع اموی دمشق سپری شد، اما بعد از آن به سمت دارالخلافه در قسطنطنیه هجرت کرد.[2] سپس به شهر بغداد رفت، اما دوباره به سوریه بازگشت. او همچنین به فلسطین، لبنان، مصر و حجاز مسافرت کرد و بعد در دمشق مستقر شد، و در 24 ماه شعبان سال 1143ق در دمشق درگذشت.[3]از عبدالغنی نابلسی حدود 223 اثر به جا مانده است؛[4] مانند:1. «رشحات الأقلام فی شرح کفایة الغلام» که در مورد فقه حنفیه است.2. «تعطیر الأنام‏ فی تعبیر المنام»‏.3. «ذخائر المواریث فی الدلالة عل اسلام تسکت...
ما را در سایت اسلام تسکت دنبال می کنید

برچسب : عبدالغنی,نابلسی,بود؟, نویسنده : کاوه محمدزادگان islamtext بازدید : 171 تاريخ : يکشنبه 29 مرداد 1396 ساعت: 1:13

در منابع تاریخی، درباره سال تحریم شراب گزارش‌های مختلفی وجود دارد؛[1] از جمله:1. در مکه و آغاز بعثت؛[2] یعنی قبل از هجرت،2. ماه ربیع الاول سال چهارم هجرت،[3]4. در سال ششم هجرت،[4]هر کدام از این اقوال طرفدارانی هم دارد و به عنوان نمونه، برخی از دانشمندان و مورّخان قول اول را درست‌ترین دیدگاه می‌دانند اسلام تسکت...
ما را در سایت اسلام تسکت دنبال می کنید

برچسب : شراب,سالی,حرام,اعلام, نویسنده : کاوه محمدزادگان islamtext بازدید : 254 تاريخ : سه شنبه 24 مرداد 1396 ساعت: 21:33

شمس الدین محمد بن على بن ملک داد تبریزى[1] از مشایخ صوفیّه و از پیشروان‏ این قوم در قرن ششم و هفتم هجرى است.[2] وی به جهت تأثیر زیادی که در جلال الدین محمد رومى داشت، و به علّت ارادت خاصی ‌که مولوى به وى می‌ورزید «دیوان کبیر» خود را به نام او نام‌گذاری کرد، بدین سبب شهرتى بسیار در ادب فارسى حاصل نمو اسلام تسکت...
ما را در سایت اسلام تسکت دنبال می کنید

برچسب : تبریزی,دیوان,تألیف,است؟, نویسنده : کاوه محمدزادگان islamtext بازدید : 187 تاريخ : سه شنبه 24 مرداد 1396 ساعت: 21:33

آب قلیلی که با نجاست تماس داشته، اگر عین نجاست در آن نباشد، متنجس اول محسوب می‌شود.شایان ذکر است، برخی از فقها[1] درباره انتقال نجاست، تعداد واسطه را دخیل در حکم نمی‌دانند و معتقدند هر زمان که شیءای - با داشتن رطوبت - با متنجسی تماس پیدا کند آن را نجس می‌کند، هر چند که چندین واسطه خورده باشد.ضمائم:پ اسلام تسکت...
ما را در سایت اسلام تسکت دنبال می کنید

برچسب : قلیل,برخورد,«متنجس,اول»,خودش,«عین,نجاست»,دارد؟, نویسنده : کاوه محمدزادگان islamtext بازدید : 176 تاريخ : سه شنبه 24 مرداد 1396 ساعت: 21:33

قرآن کریم بعد از استدلال بر یگانگی پروردگار در مورد حتمی‌بودن معاد، می‌فرماید:«وَ هُوَ الَّذِی یَبْدَؤُا الْخَلْقَ ثُمَّ یُعِیدُهُ وَ هُوَ أَهْوَنُ عَلَیْهِ ...»؛[1] او کسى است که آفرینش را آغاز می‌‏کند، سپس آن‌را بازمی‌‏گرداند، و این‌کار براى او آسان‌تر است.کلمه "یبدؤا" از "بدء" بوده و "بدء خلق" یع اسلام تسکت...
ما را در سایت اسلام تسکت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان islamtext بازدید : 161 تاريخ : شنبه 21 مرداد 1396 ساعت: 15:15

منظور از «و من شر المرجع فی القبور»[1] در دعای یادشده آن است که خدایا به تو پناه می‌برم از این‌که بازگشت نامناسبی به قبر داشته باشم. بدین معنا که همه انسان‌ها با مردن به خاک برمی‌گردند، اما سعادت‌مند آن کسی است که با عملی صالح و ایمانی قوی وارد قبر شود، و در این دعا از خدا درخواست می‌شود که پناه می‌ اسلام تسکت...
ما را در سایت اسلام تسکت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان islamtext بازدید : 260 تاريخ : شنبه 21 مرداد 1396 ساعت: 15:15

«سَلْ بَنِی إِسْرَائِیلَ کَمْ آتَیْنَاهُمْ مِنْ آیَةٍ بَیِّنَةٍ وَمَنْ یُبَدِّلْ نِعْمَةَ اللهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَتْهُ فَإِنَّ اللهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ»[1]هر چند در این آیه، دو کلمه موجود در عبارت «آیَةٍ بَیِّنَةٍ» که صفت و موصوف می‌باشند، هر دو مفرد هستند اما در ابتدای همین آیه واژه «کَمْ» قرار اسلام تسکت...
ما را در سایت اسلام تسکت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان islamtext بازدید : 247 تاريخ : جمعه 20 مرداد 1396 ساعت: 19:52

خدای متعال در قرآن کریم در ارتباط با یکی از احکام مساجد می‌فرماید: «ما کانَ لِلْمُشْرِکینَ أَنْ یَعْمُرُوا مَساجِدَ اللَّهِ شاهِدینَ عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ بِالْکُفْرِ أُولئِکَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ وَ فِی النَّارِ هُمْ خالِدُونَ»؛[1] مشرکان حق ندارند مساجد خدا را آباد کنند، در حالى‌که به کفر خویش گواهى اسلام تسکت...
ما را در سایت اسلام تسکت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان islamtext بازدید : 274 تاريخ : جمعه 20 مرداد 1396 ساعت: 19:52

اگرچه به یاد مرگ بودن، عامل بسیار مهمی در جلوگیری از گناهان است؛ از این‌رو، در روایات فراوان به آن سفارش شده است: «وَ أَکْثِرْ ذِکْرَ الْمَوْتِ وَ مَا بَعْدَ الْمَوْتِ»؛‏[1] فراوان از مرگ و بعد مرگ یاد کنید.اما باید توجه داشت که فرصت زندگی در این جهان، از نعمت‌‏های بزرگی است که خداوند به انسان ارزان اسلام تسکت...
ما را در سایت اسلام تسکت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان islamtext بازدید : 258 تاريخ : پنجشنبه 19 مرداد 1396 ساعت: 1:33

رفتارهای زناشویی، پاسخ به یک نیاز طبیعی و غریزی است و در اسلام برای آن آدابی بیان شده است،[1] که چه بسا رعایت نکردن آن، موجب زیان‌هایی برای آنان یا فرزندشان می‌شود.برخی از این آداب، مربوط به محدوده نگاه است که در ذیل، به بررسی این موضوع با استفاده از روایات می‌پردازیم:از نظر اسلام، نگاه کردن زوجین ب اسلام تسکت...
ما را در سایت اسلام تسکت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان islamtext بازدید : 186 تاريخ : پنجشنبه 19 مرداد 1396 ساعت: 1:33

قرآن کریم؛ سیره و روش پیامبر(ص) و پیروانش را در حوزه اخلاق نیکو، چنین بیان می‌کند: «مُحَمَّدٌ رَسوُلُ اللهِ وَ الَّذینَ مَعَهُ اَشِدّاءُ عَلَی الْکُفّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ...»؛[1] محمّد(ص) فرستاده خدا است و کسانى که با او هستند در برابر کفّار سرسخت و شدید، و در میان خود مهربان‌اند.براساس این آیه ش اسلام تسکت...
ما را در سایت اسلام تسکت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان islamtext بازدید : 185 تاريخ : پنجشنبه 19 مرداد 1396 ساعت: 1:33

گرچه روایات متعددی وجود دارد که حضرت امام علی(ع) انگشتر عقیق را مورد استفاده قرار می‌دادند؛ چنان‌که در روایتی نقل شده است: «امیرالمؤمنین على(ع) چهار انگشتر داشت که به انگشت می‌کرد: انگشتر یاقوت براى بزرگواریش، انگشتر فیروزه براى پیروزیش، انگشترى از آهن چینى براى نیرومندیش و انگشتر عقیق براى حفظش».[1 اسلام تسکت...
ما را در سایت اسلام تسکت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان islamtext بازدید : 178 تاريخ : پنجشنبه 19 مرداد 1396 ساعت: 1:33

اساساً تعالیم و دستورات دین اسلام بر اساس تعادل و میانه‌روی و به دور از افراط و تفریط است؛ یعنی نه تماماً جانب آخرت را گرفته و مردم را از دنیا بر حذر داشته و نه جانب دنیا را گرفته که آخرت به فراموشی سپرده شود، بلکه دنیا را مقدمه و مزرعه‌ای برای آخرت دانسته است؛[1] و اگر در قرآن و روایات انسان‌ها را اسلام تسکت...
ما را در سایت اسلام تسکت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان islamtext بازدید : 167 تاريخ : پنجشنبه 19 مرداد 1396 ساعت: 1:33

مقدمهبرای فهم مطلبی که در پرسش آمده؛ نخست لازم است توضیحی به عنوان مقدمه بیان شود:انجام و تحقق هر فعلى از انسان به اعتبار اهداف و غایاتی که دارد،[1] بعد از به وجود آمدن مقدمات و مبادى انجام می‌گیرد. بعضى از این مبادى و مقدمات «ابعد» و «اول» هستند[2] که عبارت است از علم، و آن علم نیز اعم از علم تصورى اسلام تسکت...
ما را در سایت اسلام تسکت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان islamtext بازدید : 220 تاريخ : دوشنبه 16 مرداد 1396 ساعت: 21:58

بیشتر فقها پوشاندن هرآنچه در عرف جامعه زینت شمرده شود را واجب می‌دانند. از طرفی برخی از فقها[1] با تعیین مصداق، این نوع آرایش را نوعی زینت برای بانوان محسوب نموده و پوشاندن آن از نامحرم را واجب می‌دانند. البته عده‌ای از فقها[2] نیز، معتقدند زینت‌های موجود در دست‌ها (تا مچ) و صورت بانوان، اگر در حد م اسلام تسکت...
ما را در سایت اسلام تسکت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان islamtext بازدید : 156 تاريخ : دوشنبه 16 مرداد 1396 ساعت: 21:58

1. این نوع شراکت تنها در اموالی صحیح است که در زمان ازدواج وجود داشته، نه اموالی که در آینده حاصل خواهد شد.2. اگر در این شراکت، سهم هر شریک (به صورت مصداقی) مشخص نشده باشد، مالکیت هر یک از شرکا به صورت مشاع است و در مالکیت مشاع، استفاده شرکا در مال مشترک، باید با رضایت یکدیگر باشد.3. هر چند زن اختیا اسلام تسکت...
ما را در سایت اسلام تسکت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان islamtext بازدید : 235 تاريخ : دوشنبه 16 مرداد 1396 ساعت: 16:24

با توجه به اینکه از این وسیله نقلیه،‌ استفاده شخصی می‌شده و در شأن صاحب آن نیز بوده، به مبلغ فروش آن خمس تعلق نمی‌گیرد. البته برخی از مراجع،[1] می‌گویند، اگر قیمت فروش، بیش از قیمت خرید باشد، به مبلغ ما به التفاوت آن، خمس تعلق می‌گیرد.همچنین برخی از فقها،[2] در فرض سؤال، سودی که از سرمایه‌گذاری حاصل اسلام تسکت...
ما را در سایت اسلام تسکت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان islamtext بازدید : 181 تاريخ : دوشنبه 16 مرداد 1396 ساعت: 16:24

«تراویح» جمع «تَرویحه»، به معنای استراحت است که متضمن معنای نشستن است. در نمازهای نافله شب‌های ماه رمضان، به دلیل طولانی بودن قیام‌های این نمازها، بعد از هر چهار رکعت نماز به استراحت می‌پردازند. از این‌رو، به هر چهار رکعت این نماز یک ترویحه گفته می‌شود که در مجموع به کل این نمازها، تراویح می‌گویند.[ اسلام تسکت...
ما را در سایت اسلام تسکت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان islamtext بازدید : 172 تاريخ : دوشنبه 16 مرداد 1396 ساعت: 16:24

این روایت در بسیاری از منابع حدیثی با سند قابل قبول، از جمله در کتاب کافی به سند صحیح آمده است:«عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ أَبِی أَیُّوبَ عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً اسلام تسکت...
ما را در سایت اسلام تسکت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان islamtext بازدید : 178 تاريخ : دوشنبه 16 مرداد 1396 ساعت: 16:24